Livet: Snooker


Som dere jo vet har Martin og jeg vært snookerfans i en god stund nå. Har helt mista tellinga på hvor mange kvelder det har blitt med pizza og musserende på stuebordet og snooker på skjermen. Særinger, hørte jeg du sa? Det vil jeg fnyse på! Etter fotball er snooker den mest sette sporten på britisk fjernsyn, og det er tilogmed laget et snooker playstation-spill. True story!

Kort fortalt går spillet ut på å få flest mulig poeng ved å senke kulene på bordet i en bestemt rekkefølge. Først er det en haug av røde kuler verdt ett poeng, og siden følger de fargede kulene med økende verdi: gul, grønn, brun, blå, rosa og sort. Det er også mulighet for å få minuspoeng, og det er her morroa begynner! Det gjelder nemlig også, ved siden av å samle poeng, om å gjøre det så vanskelig som mulig for motspilleren å få noen selv. Den soleklare favoritten her er jo selvfølgelig snookerposisjonen. Denne publikumsfavoritten oppstår når motstanderen ikke har mulighet til å slå køballen direkte i rett linje, uten skru på køballen eller å treffe vantet, for å treffe en kule det må spilles på. Dette kan føre til hodebry for selv den mest rutinerte spiller.

Desverre er snooker-miljøet, som alle andre idrettsmiljøer, skittent. På bildet over ser du John Higgins, en fallen stjerne innenfor sporten – en snookerens Tiger Wood, om du vil.  Med tre VM-titler hadde han verden for sine føtter, men da han tidligere i år ble avslørt under ett forsøk på å tape et spill mot en betaling på 300.000 EURO gikk det som det måtte gå med mannen. I dag er han kun en svak skygge av seg selv.

Det er ikke gull alt som glitrer, heller ikke i snookerens verden. Pass på dere selv.

Like This!

4 Responses to Livet: Snooker

  1. sivert sier:

    Vant heter det i kunstløp også. Synd at ingen av oss har eurosport. Lukter jeg nett-tvkveld?

  2. Martin sier:

    Det jeg lukter er et utfyllende gjesteblogginnlegg om kunstløp og dets fallende stjerner.

  3. Julie sier:

    Kan jeg gjesteblogge om min tid på lilleputtlag i jentefotball? Jeg antar at svaret blir nei. Jeg var ganske dårlig.

  4. Martin sier:

    Altså i sann hjerte-til-hjerte-stil er vi åpne for forslag. De mottas med takk på vår epostadresse som du finner under banneret «Jeg, en cavafilosof?».
    XOXO Cavafilosof.

Legg igjen en kommentar